Det finns många affärsområden där man som företag är beroende av bra säljare för att kunna växa och samtidigt vara stabila och konkurrenskraftiga. Det finns också branscher där egenskaperna hos säljaren inte har speciellt stor betydelse, som till exempel livsmedelshandeln, där butikspersonalen mer finns till för att hjälpa kunderna att hitta rätt vara och inte behöver övertyga eller argumentera för produkterna de säljer.
Att kunna sälja produkter på ett övertygande sätt, antingen i en butik, via möten eller över telefon, är något som kräver en kombination av många egenskaper. Dels en vilja att vinna, att bli bäst inom sitt område, men också en genuin vilja att faktiskt hjälpa kunden att göra en bra affär. En bra säljare jobbar med produkter han själv tror på och försöker inte lura kunden att köpa något som kunden inte behöver eller skulle ha nytta av. Bra försäljning handlar inte om bondfångeri utan om service.
Det ska bli rätt från början
För ett företag gäller det att hitta de rätta försäljarna för att få bra omsättning och växa. Urvalsprocessen, rekryteringen, blir alltså avgörande. Anställer man en säljare som inte håller måttet blir omsättningen lidande, så enkelt är det. Visst använder man sig av provanställningar för att utröna om säljaren är av det rätta virket, och också ge tid för att utvecklas och växa in i rollen. Men den tid provanställningen pågår är tid man inte får tillbaka, och om säljaren inte visar någon positiv utveckling är den tiden bortkastad. Att hitta rätt direkt vid rekryteringen är alltså mycket viktigt för att företag som vill ha de bästa möjligheterna att kunna växa och konkurrera om marknadsandelarna.
Att hitta rätt säljare genom modern rekrytering
Lyckligtvis finns det flera företag i Stockholm som specialiserat sig på rekrytering av säljare. Ett rekryteringsföretag hjälper andra företag att hitta den försäljare som är bäst lämpad utifrån personlighet och företagets behov. Alla branscher ser olika ut, och i vissa sammanhang behöver en säljare ha egenskaper som kanske inte alls är lämpliga i andra.
Ett modernt rekryteringsföretag använder sig av avancerade analysverktyg och djupintervjuer för att verkligen hitta rätt kandidater. Det gäller att hitta en person som vill jobba med försäljning av de rätta anledningarna, och faktorer som ålder, kön, utbildning och annat är ofta helt oväsentliga. I stället handlar det om egenskaper som är svåra att sätta fingret på i teorin, men som blir tydliga när man möter personen ansikte mot ansikte. Ett rekryteringsföretag hjälper till med att hitta ett litet urval av personer som alla verkar ha det som krävs för att passa för jobbet, och därefter kan man själv ta över intervjuandet och välja den kandidat man tycker verkar mest lovande.
Rekrytering i Stockholm
Om man som företagare vill ha en trygg rekryteringsprocess som säkerställer att man anställer en person som kan leverera från start gör man rätt i att vända sig till ett rekryteringsföretag i Stockholm. Få branscher är så beroende av rätt person på rätt plats som säljbranschen, och eftersom det finns så många säljare i Stockholm kan ett samarbete med ett rekryteringsföretag göra anställningsprocessen betydligt smidigare.